I. Wzorce kreacyjne 1. Singleton 2. Budowniczy 3. Prototyp 4. Fabryka 5. Fabryka abstrakcyjna II. Wzorce strukturalne 1. Adapter 2. Most 3. Kompozyt 4. Dekorator 5. Fasada 6. Pyłek 7. Pełnomocnik III. Wzorce czynnościowe 1. Łańcuch zobowiązań 2. Polecenie 3. Interpreter 4. Iterator 5. Mediator 6. Pamiątka 7. Obserwator 8. Stan 9. Strategia 10. Metoda szablonowa 11. Odwiedzający |
Iterator - wzorzec projektowy (design pattern) - java1. Cel:Wzorzec iterator jest świetnym wzorcem do zapewnienia nawigacji bez eksponowania struktury obiektu.Upraszcza i ukrywa algorytm. 2. Problem: Chcemy przejść przez kontener, taki jak kolekcje (Collection). Lists, Map, Set są przykładami kolekcji. Poruszanie się po różnych strukturach może mieć różne algorytmy lub podejścia do przeglądania danych. 3. Rozwiązanie: A przypadku wzorca iterator nie ujawniamy podstawowej struktury obiektu po którym chcemy się poruszać. Iterator oddziela dane z algorytmu użytego do przejścia przez dane. Podstawą wzorca jest interface Iterator oraz implementacja konkretnego iteratora Pętla foreach iteruje po interface-ie Iterable lub tablicy, więc możemy interface Iterator tutaj zastosować. 4. Diagram klas wzorca Iterator: 5. Implementacja: Klasa testująca: Klasy obsługujące wzorzec iterator: interface-y i implementacja iteratora:
Wynik programu jest następujący: Kanały wszystkie: Frequency=98.5, Type=ENGLISH Frequency=99.5, Type=POLISH Frequency=100.5, Type=FRENCH Frequency=101.5, Type=ENGLISH Frequency=102.5, Type=POLISH Frequency=103.5, Type=FRENCH Frequency=104.5, Type=ENGLISH Frequency=105.5, Type=POLISH Frequency=106.5, Type=FRENCH Kanały polskie: Frequency=99.5, Type=POLISH Frequency=102.5, Type=POLISH Frequency=105.5, Type=POLISH 6. Zastosowanie w kodzie java: - java.util.Iterator - java.util.Scanner - java.util.Enumeration |
---|